ריקבון בשיניים – דרכי טיפול

בכדי להימנע מבעיות פה, לסת ושיניים יש להקפיד על היגיינת שיניים ועל בדיקות תקופתיות במרפאת השיניים. עם זאת ישנם מקרים ובהם מתפתחות בכל זאת בעיות שונות, ביניהן גם ריקבון בשיניים. רופא שיניים צריך לאבחן את הבעיה ולהתאים לה את הטיפול המתאים. במקרים מסוימים אפשר לטפל במצב של ריקבון בשיניים באמצעות סתימות מסוגים שונים, אך לעתים אין מנוס מעקירת השיניים הפגועות ולעבור השתלת שיניים.

כיצד נוצר ריקבון בשן

להלן הגורמים הנפוצים למצב של ריקבון בשיניים:

  • הפה הינו חלל החשוף למעבר מתמיד ורצוף של חומרים אורגנים ולכן יש לדאוג לניקיונו באופן שוטף. אי צחצוח שיניים מותיר את המזון בחלל הפה. לא רק ממתקים עלולים לגרום לריקבון בשן אלא אף מאכלים אחרים שנצמדים לשיניים ומאפשרים שגשוג של חיידקים הגורמים לעששת.
  • אכילה לעתים קרובות – גם אנשים המקפידים לצחצח שיניים, עלולים לסבול מעששת בשיניים אם הם אוכלים לעתים קרובות.
  • הפרעות אכילה – הפרעות אכילה כגון בולימיה, עלולות לפגוע בשיניים ולגרום לריקבון שלהן ולבעיות נוספות.
  • חבלה ופציעה – אם יש בשן סדקים כתוצאה מחבלות, היא רגישה יותר לשגשוג של חיידקים ולהתפתחות של ריקבון בה.

רופא שיניים מיומן יודע כיצד לבדוק האם מתפתח בשן ריקבון, שכן לא תמיד הסימנים הם זהים. לפעמים יש רק רגישות בשיניים או כאב, לפעמים החור נראה כמו מכתש בשן ולפעמים יש עליה כתמים חומים או לבנים. בכל מקרה ובו אתם חשים כי משהו לא כשורה בשיניים שלכם, הן בגלל כאב והן בגלל כתם שלא היה בשן קודם לכן, מומלץ לגשת לרופא השיניים כדי לבדוק אם מדובר בריקבון בשן או בבעיה אחרת שאינה ריקבון, כגון סוגים של חיידקים שמשאירים כתמים על השיניים ואפשר לנקות בקלות יחסית.

שיניים עם ריקבון שלא מטופלות עלולות להחליש את השן, לגרום להתפשטות הריקבון לשיניים סמוכות ואף להצריך עקירה של השיניים הפגועות וביצוע השתלות שיניים לטיפול בבעיה.

ריקבון בשיניים – השתלות שיניים כטיפול

ברוב המקרים אפשר יהיה לטפל בריקבון בשן באמצעות סתימה. רופא השיניים מנקה את הריקבון באמצעות מכשירים מיוחדים, מסלק את שכבת העששת ומוודא כי לא עברה לשיניים סמוכות באמצעות צילום רנטגן ובדיקה יסודית של חלל הפה. לאחר מכן הוא מבצע סתימה של החור שנוצר באמצעות חומרים שונים, החל מחומרים כהים ועד לחומרים לבנים המאפשרים מראה אסתטי ונקי של השיניים.

עם זאת, למרות מאמץ רופא השיניים, לפעמים לא ניתן להציל את השן ויש לעקור אותה. הדבר קורה כאשר הריקבון חודר לשכבות התחתונות של השיניים, בתוך החניכיים. השורש של השן נחלש והיא מתנדנדת. לפעמים היא אף נופלת ללא שום עקירה ולפעמים על רופא השיניים לבצע עקירה מתוכננת של השן.

לאחר איבוד שן או כאשר אין מנוס מעקירתה, יש אפשרות לבצע כמה פרוצדורות כדי לבנות שן חדשה. בעבר השתלות שיניים בהכרח נערכו לאורך מספר מפגשים טיפוליים, כיוון שהיה צורך בהמתנה לצורך התאוששות והחלמה בין שלב לשלב – עקירה, היקלטות השתל ובניית הכתר. כיום אפשר לבצע השתלות שיניים ביום אחד בזכות טכנולוגיות מתקדמות.
אחת מן השיטות המתקדמות ביותר כיום בתחום של השתלות שיניים היא השתלת שיניים ממוחשבת. שיטה זו מאפשרת לתכנן דגם מדויק של ההשתלה באמצעות תוכנת מחשב ובכך לקצר את התהליך ולבצע השתלת שיניים ביום אחד.

השתלות שיניים ביום אחד בתל אביב

מרפאת שיניים ד"ר מיכאל רודניצקי מציעה מגוון רחב של טיפולי שיניים מתקדמים ביניהם גם השתלות שיניים בתל אביב במקום נוח ונגיש. המרפאה כוללת צוות מיומן ומקצועי אשר בודק ומתאים טיפול באופן אישי בהתאם למצב הפה, הלסת והשיניים וכן נתוני בריאותו הכללית של המטופל.

מרפאת שיניים ד"ר רודניצקי בתל אביב מציעה בדיקה וייעוץ חינם וללא כל התחייבות.