השתלת שיניים בהרדמה מלאה, טשטוש או הרדמה מקומית?

השתלות שיניים הינן כיום הפתרון הטוב ביותר במקרים של איבוד שיניים, ולכן הוא גם המועדף על ידי מטופלים לעומת פתרונות אחרים כמו שיניים תותבות נשלפות או גשר. רוב השתלות השיניים נעשות תחת הרדמה מקומית של האזור בפה בו נדרש הטיפול, וזאת במטרה לעזור למטופלים להתמודד עם הכאב הכרוך בהשתלה.

כיום יותר ויותר מטופלים מודעים לאפשרות של ביצוע השתלת שיניים בהרדמה מלאה או בטשטוש (סדציה), אך לא תמיד מבינים לחלוטין מה כרוך בכל אחת מן האפשרויות והאם הן מתאימות להם.

השתלת שיניים בהרדמה מקומית

הרדמה מקומית מתבצעת על ידי הזרקת חומר מאלחש באזור הטיפול בחלל הפה. הזריקה מבוצעת על ידי רופא השיניים, והיא מאפשרת טיפול כאשר המטופל הינו בהכרה מלאה, אך אינו חש דבר באזור הזריקה.

השפעת הזריקה מתחילה לפעול בתוך מספר דקות, ולרוב היא פגה לאחר 3 או 4 שעות מעת סיום הטיפול. היות ומדובר במחט דקה, זריקת ההרדמה אינה גורמת לכאב משמעותי. אם המטופל סובל מחרדה דנטלית, ניתן לאלחש את המקום באמצעות ג'ל לפני מתן הזריקה וכך להפחית את התחושה במתן הזריקה.

ברוב המקרים מטופלים הינם כשירים לעבור הרדמה מקומית, ויכולים לעבור השתלות שיניים תחת הרדמה כזו. עם זאת ישנן נסיבות בהן יתאימו יותר הרדמה מלאה או טשטוש (סדציה), כגון:

  • מטופלים אשר סובלים מחרדה דנטלית, כלומר חרדה חריפה מטיפולי שיניים, יתקשו לעבור השתלת שיניים תחת הרדמה חלקית, ולעיתים אף יימנעו מבדיקה מקדימה וביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים.
  • מטופלים אשר זקוקים להשתלות שיניים מורכבות
  • מטופלים אשר סובלים מאלרגיה לחומרים בהם נעשה שימוש בהרדמה מקומית

השתלת שיניים בהרדמה מלאה או בטשטוש (סדציה)

השתלת שיניים בהרדמה מלאה משמעה שלפני התחלת השתלת השיניים עצמה, המטופל מורדם כך שהוא יוצא מכלל הכרה. כך, במהלך הטיפול עצמו, הוא אינו חש כל גירוי או כאב. חומר ההרדמה ניתן לרוב דרך דרכי הנשימה, באמצעות במסכה או החדרת צינור בקנה הנשימה של המטופל, או דרך הוריד, באמצעות עירוי.

בהליך סדציה המטופל מטושטש. הוא אינו יוצא מכלל הכרה, אך רמת ההכרה שלו יורדת, כך שהוא אינו חש אי נוחות או כאב במהלך הטיפול. הליך סדציה מבוצע באמצעות תקופות הרדמה דוגמת ואליום ומורפיום אשר ניתנים דרך הוריד במינון נמוך.

בניגוד להרדמה מקומית, אותה מבצע רופא השיניים בעצמו, הרדמה מלאה או טשטוש נערכים על ידי רופא מרדים, אשר מחליט מה תהיה שיטת ההרדמה, באילו חומרים יעשה שימוש ובאיזה מינון. הרופא המרדים נוכח בחדר הטיפול במהלך השתלת השיניים, ומבצע ניטור ומעקב אחרי המטופל במהלך ההשתלה, וגם לאחריה, בשלב ההתאוששות.

חשוב לדעת כי הרדמה מלאה או טשטוש אינם אינה מתאימים לכל אדם, ולכן יש לערוך אבחון מקדים במהלכו עובר המטופל בדיקות מקדימות כדי לוודא שהוא כשיר לעבור הליכי הרדמה כאלו, ובמטרה לעזור לרופא המרדים להחליט באשר לאופן בו תבוצע ההרדמה.

היתרונות של השתלת שיניים בהרדמה מלאה או תחת טשטוש

  • האפשרות לעבור השתלת שיניים בהרדמה מלאה או בטשטוש יכולה לעזור למטופלים אשר סובלים מחרדה דנטלית להתגבר על החשש ולעבור את הטיפול הנדרש.
  • הרדמה מלאה או סדציה של המטופל מאפשרת ביצוע השתלות שיניים ביום אחד במקום בסדרת מפגשי טיפולים, גם במקרים בהם מדובר בהשתלת מספר רב של שיניים או השתלות שיניים מורכבות אחרות כגון השתלות שיניים למחוסרי עצם.
  • לעיתים תבחר השיטה של השתלת שיניים בהרדמה מלאה או בטשטוש בכדי למנוע הפרעות במהלך ההשתלה מצד המטופל. מטופלים אשר סובלים מאוטיזם או משיתוק מוחין, לדוגמה, עלולים שלא לשתף פעולה עם הרופא או לזוז במהלך הטיפול, ולכן יש צורך בהרדמה מלאה או בטשטוש שלהם לקראת הטיפול.
  • הרדמה מלאה או בסדציה מאפשרת ביצוע השתלת שיניים כאשר המצב הבריאותי של המטופל אינו מאפשר השתלת שיניים בהרדמה מקומית. לדוגמה, כאשר מטופל סובל מבעיה מערכתית כגון מחלת לב או מחלת ריאות, או כאשר מטופל סובל מאלרגיה לחומר ההרדמה המקומית.

מרפאת שיניים ד"ר מיכאל רודניצקי מציעה השתלות שיניים בתל אביב, אשר מבוצעות בשיטות המתקדמות ביותר בתחום רפואת השיניים. צוות המרפאה בעל ניסיון רב בביצוע השתלות שיניים ומחזיק באחוזי הצלחה גבוהים ביותר. המרפאה מתמחה גם בהשתלות שיניים מורכבות ובטיפולי שיניים לחולי סכרת וחולי לב.

המרפאה מבצעת השתלות שיניים ממוחשבות – השתלות אשר נערכות לאחר תכנון מקדים באמצעות הדמיה ממוחשבת. שיטה זו מבטיחה תוצאות מיטביות עבור המטופלים במינימום כאבים ונפיחויות, ומאפשרת ביצוע השתלות שיניים ביום אחד, כך שהמטופלים יוצאים מן המרפאה עם שיניים קבועות עוד באותו יום.

צרו קשר עם מרפאת ד"ר רודניצקי לתיאום בדיקה וייעוץ חינם וללא כל התחייבות.