כיצד עישון משפיע על הצלחת השתלות שיניים

השתלות שיניים הן פרוצדורה רפואית נפוצה בעלת תוצאות אופטימליות למטופל, הן מבחינה פונקציונלית והן אסתטית. באמצעות שתל קבוע המונח בתוך הלסת, מרכיב רופא השיניים כתר קבוע המשמש כשן. ההצלחה של הפרוצדורה טובה ואנשים נהנים משן בודדת או אף מסדרת שיניים חדשות למשך שנים. השתלות שיניים אשר נערכות אצל רופאי שיניים מקצועיים ומנוסים הינן בעלות אחוזי הצלחה גבוהים ביותר. עם זאת, יש כמה גורמים אשר עלולים להשפיע לרעה על ההחלמה מהשתלת שיניים, וביניהם עישון.

השתלות שיניים אצל מעשנים

השתלת שיניים נדרשת כאשר אדם מאבד שן בודדת או מספר שיניים או שמצב שיניו רעוע. הצורך בהשתלת שיניים יכול לנבוע לדוגמה כתוצאה ממכה, תאונה, עששת נרחבת או שחיקה טבעית. במידה ואדם סובל משן במצב לא טוב, אם לא ניתן להציל את השן המקורית ולהרכיב כתר על גבי השורש הקיים, מומלץ לעקור אותה ולעבור השתלת שיניים. בתהליך זה מוציאים את השן הישנה, מחדירים לתוך הלסת בורג שהוא השתל. בהשתלת שיניים קלאסית ממתינים לאחר שלב זה בכדי לאפשר לשתל להיטמע בתוך הלסת בהצלחה ולאחר מכן מרכיבים עליו את הכתר, המשמש כשן לכל דבר. עם זאת, כיום ישנן שיטות מתקדמות דוגמת השתלת שיניים ממוחשבת אשר מאפשרות לבצע את כל השלבים של השתלות שיניים ביום אחד. הודות ליתרונות הרבים שבדבר עבור מטופלים הפרוצדורה של השתלות שיניים ביום אחד הופכת פופולריות יותר ויותר.

כאמור, השתלות שיניים הינן כיום הליך מצליח ונפוץ ביותר, אך חשוב להדגיש כי עישון יכול להשפיע לרעה על הצלחת טיפול השתלת שיניים מהסיבות הבאות:

  • פגיעה בכלי דם – עישון פוגע בכלי הדם לאורך השנים. הם מאבדים את גמישותם וניתנים לקריעה, מה שעלול לגרום להתקפי לב, לשבץ מוחי ולתופעות נוספות. במקרה של השתלות שיניים, הפגיעה בכלי הדם עלולה לפגוע בתהליך ההתאוששות של ההליך הכירורגי ולהוביל לכך שהגוף ידחה את השתל.
  • מערכת חיסונית חלשה – מעשנים עלולים לסבול ממערכת חיסונית חלשה. כתוצאה מכך הם חשופים יותר לזיהומים מסוגים שונים ובעיות אחרות במהלך השתלת השיניים עצמה או בעקבותיה.
  • מחלות רקע – משום שמעשנים סובלים ממחלות רקע, כגון בעיות בלחץ דם, בעיות בכלי הדם, בעיות בלב ועוד, הם פחות חזקים ועמידים לפרוצדורות רפואיות ועלולים לסבול מתופעות לוואי במהלך השתלת שיניים או אחריה.

מסיבות אלה ואחרות חשוב שמעשנים יקבלו ייעוץ והסבר מלא מרופא שיניים אשר מתמחה בתחום של השתלות שיניים, ולרוב זה ימליץ להם להפסיק לעשן לגמרי. הפסקת העישון והקפדה על הוראות הרופא, יעלו את הסיכויים לקליטת השתל בהצלחה.

השתלות שיניים – מה ניתן לעשות כדי להגביר את סיכויי הצלחת הטיפול ?

יש מספר פעולות שכל מעשן יכול לנקוט כדי להעלות את אחוזי ההצלחה של טיפול השתלת שיניים.

  • יש להפסיק לעשן לפני ביצוע ההשתלה.
  • יש להקפיד על היגיינת הפה מיד לאחר ההשתלה, וכמובן רצוי להקפיד על כך גם בהמשך. משום רגישותם של המעשנים לזיהומים, עליהם לשמור על כל כללי צחצוח השיניים, שטיפת הפה ושאר ההוראות שהם קיבלו מרופא השיניים. מומלץ מאוד לא לחזור לעשן לאחר השתלת שיניים, במיוחד כל עוד השתלים לא נקלטו ונספגו בעצם. ההמלצה הגורפת היא להמשיך ולהימנע מעישון ככל הניתן, אף לצמיתות.

השתלות שיניים בתל אביב

מרפאת שיניים ד"ר מיכאל רודניצקי מתמחה בתחום של השתלות שיניים בתל אביב, ומחזיקה באחוזי הצלחה גבוהים ביותר. המרפאה מבצעת השתלות שיניים בשיטות המתקדמות ביותר ומציעה בין היתר השתלת שיניים ביום אחד, כך שמטופלים יכולים לצאת מהמרפאה עם שיניים חדשות וחיוך רחב כבר בתום מפגש טיפולי אחד.

מרפאת שיניים ד"ר מיכאל רודניצקי בתל אביב מציעה השתלת שיניים ממוחשבת, אשר נערכת ביום אחד, הודות להדמיה מדויקת של לסת המטופל באמצעות תוכנת מחשב ותכנון מוקדם של מיקום השתלים ואופן החדרתם ללסת. שיטה זו מבטיחה דיוק מרבי וביצוע השתלת שיניים ללא פתיחה נרחבת של החניכיים. פרוצדורה זו מעלה את הסיכוי לקליטה טובה של השתלים לשנים רבות, ומבטיחה תקופת החלמה מקוצרת עם מינימום תופעות לוואי וכאבים. עם זאת, ההמלצה עבור ציבור המעשנים עומדת בעינה – לחדול מעישון לפני השתלת שיניים, בכל תקופת ההתאוששות ממנה ואף לאחר מכן. הפסקת העישון תורמת להצלחת הטיפול ותורמת לבריאות הכללית של המטופל.